Het gras van gisteren is het ijs van vandaag

Multi-ondernemer Ronald Pelgrom uit Hummelo

IJsboerderij De Steenoven in Hummelo levert een breed assortiment sorbet-, yoghurt- en roomijs. Behalve aan huis verkoopt Steenoven het ijs aan restaurants, hotels en streekwinkels en op evenementen, ‘van ijscokar tot foodtruck’. En dit melkveebedrijf én eigenaar van een horecazaak doet nog veel meer.

Het ijs wordt geleverd in grote en kleine verpakkingen, voor zowel particuliere als zakelijke klanten. Steenoven is de maker van Alie & Ko, het Achterhoekse ijs dat sinds het voorjaar van 2017 samen met De Timp en ‘t Kempke op de markt wordt gebracht. Ook kan er verse gepasteuriseerde, maar niet gehomogeniseerde melk op het bedrijf gekocht worden. Daarnaast worden er rondleidingen op het bedrijf gegeven en kan er boven de koeienstal vergaderd worden.

Ronald Pelgrom: ‘De basis van ons product zijn de melkkoeien van het bedrijf. Het motto van De Steenoven is dan ook: Het gras van gisteren is het roomijs van vandaag!’

Trots op volwaardig ijsbedrijf

Ronald Pelgrom is de vierde generatie die boert op landgoed Enghuizen bij Hummelo. In 2009 nam hij het bedrijf van zijn vader over: hij stopte met de varkenshouderijtak bij het bedrijf en ging zich nóg meer toeleggen op ijsbereiding. ‘Het is in 1997 begonnen doordat ik voor mezelf iets wilde maken waar ik trots op kon zijn en meerwaarde wilde halen uit onze eigen melk. Ik zat met mijn moeder en vader in een maatschap en we zijn nogal koppig. Ik kocht een ijsmachine, op gevoel: ik heb daar niet eerst uitgebreid over nagedacht.’

‘Het is hard werken de eerste tien jaar, en nog steeds. Het was ook wel nieuw. Nu zijn producten uit de streek in en wil de horeca ook ijs uit de streek, maar dat was toen nog niet zo.’ Een groot deel van de melk van De Steenoven gaat nog steeds naar de FrieslandCampina kaasfabriek in Steenderen. Maar de ijsmakerij is groeiende. Het is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig bedrijf dat ijs levert in heel Gelderland. ‘Nu hebben we een vertegenwoordiger, die eerst kok was. Die kent de horeca. Het is toch een vak apart om producten aan de man te brengen. En het kost tijd.’

Weidegang en gezonde koeien

Aanvankelijk werd het ijs gemaakte in een ruimte in de oude boerderij die vroeger gebruikt werd als tanklokaal. In 2010 is er een nieuwe, welzijnsvriendelijk stal gebouwd voor de melkkoeien. Met daarin ook de nieuwe ijsmakerij en een ontvangstruimte met uitzicht over de koeien en ijsmakerij.

Er grazen op het bedrijf 70 tot 75 melkkoeien en 30 stuks jongvee op 51 hectare grasland, waarvan 9 hectare maïs en 5 hectare natuurgrond. ‘We willen niet verder groeien, want we vinden de weidegang belangrijk’, zegt Pelgrom. ‘Ik ben heel bewust met de koeien bezig. Daarom hebben we bijvoorbeeld waterbedden voor de koeien en een nieuwe ruimte voor de droogstaande koeien waarbij ze de boomgaard in kunnen voor voldoende beweging. Liefde en gezondheid voor de koe is belangrijk. We hebben heel laag antibiotica gebruik, we zakken nog steeds: we zitten dicht tegen biologische bedrijfsvoering aan.’

Korte ijsketen

Het ijs maken op de boerderij is een kort proces, vertelt Pelgrom. ’s Ochtends heeft de koe geweid, wordt gemolken (door de melkrobot), de melk gaat in de pasteurisatieketel, staat een nacht te rijpen en de volgende dag wordt er ijs van gedraaid. Met niet meer dan dextrose, een bindmiddel en eventueel smaakmakers zoals fruit. ‘We halen de andere grondstoffen voor het ijs ook zoveel mogelijk uit de omgeving, zoals de aardbeien voor het aardbeienijs. Maar je wilt ook pistache-ijs. Pistachenoten groeien hier niet, dus die komen uit Piëmonte. En je wilt ook kwaliteit leveren: het product moet goed zijn.’

Alie & Ko

Bovendien is het belangrijk dat het verhaal over ons ijs er bij wordt verteld. ‘Zolang het product alleen geld is, is het inwisselbaar. Als je er een gevoel bij krijgt en als je zegt wat voor ijs het is, wordt het anders. Daarom nodigen we koks hier uit om uitleg te geven over het product. Koks moeten er bovendien van op aan kunnen dat we kunnen leveren. We maken ook nieuwe smaken op aanvraag én proberen zelf nieuwe smaken uit. We zijn nu bijvoorbeeld siroop van magnoliabloemen aan het trekken en proberen daar ijs van te maken. We hebben laatst ijs van hooi gemaakt. Je moet mensen verrassen, mensen steeds uitdagen.’

Pelgrom zoekt de samenwerking met andere vernieuwende ondernemers uit de streek. Samen met De Timp uit Zieuwent en ijsboerderij ’t Kempke wordt nu het Achterhoekse ijs Alie & Ko op de markt gebracht. ‘Het is ijs met een groen verhaal, omdat het duurzaam gemaakt wordt. Mede daarom heb ik 260 zonnepanelen op het dak laten installeren, die zowel de melkveehouderij als de ijsmakerij van stroom voorzien.’

De samenwerking levert ook nieuwe producten op. ‘Een koe van 7 jaar, die niet genoeg melk meer gaf, hebben we afgemest en is na de slacht verwerkt in het broodje stoof dat door De Timp wordt verkocht.’

Proeven!

‘Ik wil zoveel mogelijk producten maken met toegevoegde waarde, met smaak, waar mensen blij van worden. Je moet mensen ook meenemen, kennis laten maken met ons werk, nieuwsgierig maken.

Dat lukt, op een open dag komen hier 2200 mensen. Het IJshuisje staat bewust aan de kant van de wei en de koeien. Van oude gebinten hebben we een kabelbaan gemaakt, zodat het leuk is voor de kinderen. Maar ze moeten ook de rest van het bedrijf kunnen zien. Op een gegeven moment zag ik dat mensen in de stal wilden kijken, maar daarvoor op hun tenen moesten staan. Toen heb ik een koeienpodium gemaakt, zodat dat makkelijker gaat.’

Laten proeven hoort daar ook bij. ‘Laatst waren hier de werklieden voor het installeren van de zonnepanelen. In de pauze stond er een pak melk op tafel, niet gehomogeniseerd, dus met een laag room er op. “Wat is dat voor geks”, vroegen ze zich. “Gewoon proeven!”, zei ik. Dat deden ze en de volgende dag hadden ze allemaal een glaasje melk naast hun koffie.’

Het Keukengemaal

Ronald Pelgrom is behalve melkveehouder en ijsmaker sinds januari 2016 ook nog horeca-eigenaar: een voor een agrariër nogal bijzondere combinatie. Hij runt horecazaak Keukengemaal in Bronckhorst, in de uiterwaarden van de IJssel. ‘Ik miste vaak iets in de horeca: aandacht voor kwaliteit van de producten en aandacht voor de gasten.

Dat kun je wel zeggen, maar dan moet je er ook iets aan doen, vond ik zelf. Ik had veel contact met de kok van landgoed Montferland. Die was vaak kritisch op mijn producten. Met zo iemand moet ik aan de slag.’ En zo geschiedde. Ze namen een bestaande, verliesgevende zaak over en maakten er binnen een jaar een winstgevende gelegenheid van. ‘Dag-horeca met koffie, thee, gebak, muffins, appetizers, uitgebreide lunchkaart en de hele dag door ‘gemaaltijd’. Een verwijzing naar de voormalige functie van het gebouw als gemaalwoning.’

Zo veel mogelijk producten komen uit de Achterhoek. Uiteraard de melk en ijs van De Steenoven. ‘En binnenkort ook ons rundvlees’. Verder komt bijvoorbeeld de kaas van Daalwiek uit Geesteren, de mozzarella van buffelboerderij Arns uit Zevenaar, de gedroogde ham van De Schelfer uit Geesteren en bier van brouwerij Rodenburg uit Rha.

Naast het Keukengemaal zit het Kunstgemaal, met om de zes weken een nieuwe tentoonstelling moderne kunst. ‘Kunst, natuur en een streekgebonden keuken komen hier samen op de IJsseldijk in het kleinste stadje van Nederland.’

 

Meer weten, bekijk hier het filmpje ‘Tijd en Aandacht is Alles’ van multi-ondernemer Ronald Pelgrom.

 

www.ijsvandesteenoven.nl

www.hetkeukengemaal.nl

https://alieenko.nl/