Saxion student Janne Peelen heeft in opdracht van Smaakacademie Achterhoek een arrangement ontwikkelt dat de Oude IJselstreek aantrekkelijker maakt voor ‘Plezierzoekers’. Het resultaat is een pizzaroute waarbij bezoekers Achterhoekse ingrediënten verzamelen bij Achterhoekse ondernemers. Ondertussen luisteren én zien bezoekers het verhaal van het landschap in de Oude IJsselstreek. De route sluit af met een workshop om met Italiaans vakmanschap een Achterhoekse streekpizza te bakken. Door deze beleving worden er meer bezoekers getrokken naar de gemeente. En zeg nou zelf, het hoeft niet van ver te komen om lekker te zijn! Een mooie samenwerking met STROIJ om verder mee aan de slag te gaan.
De pizzaroute speelt in op lucratieve kansen in de Achterhoek
De huidige bezoekers van de gemeente Oude IJsselstreek zijn de harmoniezoekers, verbindingszoekers en de rustzoekers uit de Leefstijlvinder. Vanuit de stijlzoekers, avontuurzoekers en plezierzoekers is er momenteel veel vraag, maar weinig recreatief- en toeristisch aanbod in de Achterhoek. Dit is een interessante nieuwe groep om aan te trekken: stijlzoekers verdienen 53% boven modaal inkomen, avontuurzoekers verdienen 36% boven modaal en bij plezierzoekers is dit 54%. Daarom richt het arrangement zich juist op deze nieuwe groepen. Klik hier voor meer informatie over de leefstijlen.
Ondernemers zijn enthousiast, maar laten nog kansen liggen
Wanneer een mooi verhaal, kennis en expertise samen worden gebracht in een beleving, worden er nieuwe bezoekers naar de gemeente getrokken. Hierdoor worden er nieuwe inkomsten gegenereerd. Maar dit kan niet alleen, want samen wordt er impact gecreëerd! In de gemeente staan de ondernemers open om met elkaar samen te werken, maar op dit moment vindt er weinig samenwerking plaats. Er is meer mogelijk met een samenwerking dan dat ondernemers zelf beseffen. Wel zijn de ondernemers enthousiast over een streekproductenarrangement. Zo bleek ook uit het artikel in de Gelderse Post (zie onderstaande afbeelding).
Het stop niet hier
De markt is gunstiger dan ooit om nieuwe bezoekers naar de Achterhoek te trekken die je een unieke en leerzame beleving biedt. Naast de samenwerking, moet er ook worden gedacht aan de haalbaarheid en betaalbaarheid. Wie gaat de kar trekken, wat is het verdienmodel, hoeveel tijd kost het en hoe stem je alles op elkaar af? En goed kijken wat er aansluit op de nieuwe groep bezoekers en in welke vorm dit is. Er is dus nog werk aan de winkel! We zoeken daarom altijd studenten die weer verder kunnen met de open eindjes.
Zo is Janne te werk gegaan
Janne studeerde af bij de Smaakacademie Achterhoek voor de opleiding Tourism Management aan Hogeschool Saxion. Ze deed een literatuuronderzoek naar de begrippen onderscheidend streekproduct, belevingsarrangement en samenwerking. Ook heeft Janne deskresearch gedaan naar best practices van samenwerkingen in ander gemeenten en food best practices en trends en ontwikkelingen. Voor het veldonderzoek zijn er dertien ondernemers en producenten in de gemeente Oude IJsselstreek geïnterviewd.
Het volledige onderzoeksverslag bekijken?
>> Bekijk het hele onderzoeksrapport