Durf anders te denken en ga verder dan streekproducten
TV-kok René Pluijm – bekend van o.a. het TV-programma Pluijm’s Eetbare Wereld – was in de Achterhoek op vrijdag 29 april. Hij gaf de eerste Masterclass van het kennisseizoen van Smaakacademie Achterhoek over de potentie van Achterhoek Food voor ondernemers en de regio. Studenten van de opleiding Horecaondernemer van het Graafschap College, studenten van Saxion en HAN zijn samen met docenten en ondernemers op de Masterclass afgekomen. Conclusie, wees eigenwijs en durf anders te denken.
Samenwerken
Volgens Pluijm is samenwerken essentieel. Je moet op elkaar kunnen rekenen. Naast samenwerken deed hij ook een pleidooi voor anders denken: “Word geen herkauwer, blijf eigenwijs”. Elke regio heeft namelijk wel streekproducten. Volgens Pluijm is het dan ook saai en ouderwets. Hoe onderscheid je je dan met producten uit de regio? Durf een stapje extra te zetten en wees creatief. Wees een ambassadeur van je regio en draag dit uit als vuur. Met alleen de term ‘streekproduct’ komen we er niet.
Een verandering is ook te zien bij de consument. Etiketten worden meer en meer gelezen en we willen weten waar ons eten vandaan komt. Kwaliteit wordt steeds belangrijker. Het is dan ook goed om niet alleen in geld te denken, maar ook kwaliteit en impact op de aarde, klimaat en dierenwelzijn te laten meewegen. Voor een frikandel betaal je weinig, maar wat zijn de daadwerkelijke kosten van dit product in vergelijking met een stukje dubbeldoel vlees?
Dit betekent niet dat je niet commercieel mag zijn. Wees je ervan bewust waar je jouw tijd en energie aan besteedt. Er moet iets veranderen en dat begint bij je eigen keuzes. Balans is belangrijk, doe alles met mate.
Kansen voor de Achterhoek
Waar liggen de kansen voor de Achterhoek? De Achterhoek is van zichzelf al een sterk merk, waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Gebruik marketing en communicatie om bezoekers naar de Achterhoek te halen en vertel het verhaal van kop tot staart. Maar denk ook aan gastvrijheid, dit is de belangrijkste pijler in horeca. Behoud dan ook je vaste gasten en/of klanten. Hiervoor is moeite en lef nodig. Pluijm benadrukte dan ook: “Laat je Achterhoekse ballen zien”.
Pluijm inspireerde de deelnemers met zijn oproep om een voorvechter te zijn van kwaliteit en echte smaken. Hij wees erop dat deze onlosmakelijk verbonden zijn met liefde voor voedsel en de natuur: “Overtuig met de kracht van eenvoud: doe zo min mogelijk met een zo hoogwaardig mogelijk ingrediënt!”. In de zaal lagen ook ambassadeursproducten uit Achterhoek en Liemers. Kwalitatieve producten, merendeel met internationale erkenning, die ook nog eens op een bewuste manier geproduceerd worden.
Aanwezige Ambassadeursproducten uit Achterhoek en Liemers:
Appelsap uit Rossel Collectieboomgaard
Zachte witte geitenkazen, bloemetjeskaas & pompoenpitkaas van de Brömmels
Coppa-ham en Huttentut olie van de Goed Gevulde
Naegelholt van De Steenoven
Puur Achterhoekse broodjes van Bakkerij ten Have
Päölke van Kaasmakerij Köning
Diverse (berg)kaasjes van Boerderij Ruimzicht
Pompoenpitolie en pompoenpitten van Groentekwekerij Smits
Diverse wijnen van Wijngoed Montferland
Diverse speciaalbiertjes, bierborstelbrood en karamelsaus van Stadsbrouwerij de Borghman
Horeca Pompoenbroodjes gemaakt door de bakkersopleiding van het Graafschap College